Regels van War
War (of in het Nederlands oorlogje) is een populair kaartspel waarbij geluk en spanning centraal staan. Het spel wordt meestal met twee spelers gespeeld en maakt gebruik van een standaard pak van 52 kaarten. Beide spelers leggen tegelijkertijd de bovenste kaart van hun stapel open op tafel: de hoogste kaart wint de slag. Bij gelijke waarden ontstaat een ‘oorlog’: er worden extra kaarten gelegd om te bepalen wie uiteindelijk de stapel verovert. Door slagen te winnen proberen spelers alle kaarten in handen te krijgen. Dankzij zijn eenvoudige regels is oorlogje ideaal voor zowel kinderen als volwassenen die een luchtig kaartduel zoeken.
Officiële spelregels van War (oorlogje) downloaden →Uitleg over War (oorlogje):

Doel van het spel
Het kaartspel War, in Nederland beter bekend als oorlogje, draait volledig om het veroveren van alle kaarten van de tegenstander. Elke speler begint met een gelijke stapel kaarten die gesloten voor hen ligt. Het uiteindelijke doel is om via opeenvolgende slagen alle kaarten van je tegenstander te winnen. Dit doel wordt bereikt door in elke ronde kaarten om te draaien en zo slagen te winnen. Wie de hoogste kaart draait, wint namelijk de kaarten die op tafel liggen. Via dit eenvoudige principe probeert elke speler zijn eigen stapel gestaag te laten groeien, terwijl die van de tegenstander alleen maar kleiner en kleiner wordt. Oorlogje is daardoor een eliminatiespel waarbij spelers proberen hun tegenstander kaart voor kaart uit te putten, totdat die zonder kaarten komt te zitten en dus “dood” is.
Spelregels van War
Hoewel War bekendstaat als een eenvoudig kaartspel, zijn de spelregels cruciaal om het spel eerlijk en vloeiend te laten verlopen. Elke speler ontvangt aan het begin van het spel een gesloten stapel kaarten. Zonder naar hun kaarten te kijken, draaien spelers telkens gelijktijdig de bovenste kaart om. De speler met de hoogste kaart wint de slag en voegt alle gespeelde kaarten onderaan zijn eigen stapel toe. Wanneer kaarten een gelijke waarde hebben, ontstaat een zogenaamde oorlog, waarbij extra kaarten worden ingezet om het duel te beslechten. Het spel wordt volledig op de automatische piloot gespeeld: tactiek speelt nauwelijks een rol, maar juist het toeval bepaalt wie slagen wint. Oorlogje eindigt wanneer één speler alle kaarten in handen heeft.
Voorbereiding
Voor een klassiek potje oorlogje heb je een standaard kaartspel van 52 kaarten nodig. Eventueel kunnen jokers worden toegevoegd wanneer meer spanning of variatie gewenst is, maar dit is optioneel. Voor aanvang van het spel worden de kaarten goed geschud door een speler, waarna ze één voor één worden uitgedeeld aan alle deelnemers. Bij een duel tussen twee spelers krijgt iedere speler 26 kaarten. Bij drie of vier spelers wordt het deck zo gelijk mogelijk verdeeld. De kaarten liggen als gesloten stapel voor elke speler: niemand mag vooraf naar zijn kaarten kijken. Van belang is dat alle spelers voldoende ruimte hebben om in het midden slagen uit te spelen. Spreek eventueel vooraf af of jokers meedoen, welke kaart het hoogst is (doorgaans Aas, gevolgd door Heer, Vrouw, Boer enzovoort) en wat er gebeurt wanneer het spel vastloopt (bijvoorbeeld wanneer niemand alle kaarten vergaart). Zodra iedereen klaarzit en de stapels zijn gevormd, kan de oorlog losbarsten!
Spelverloop
Het spelverloop van War is eenvoudig en snel. Zodra het spel begint, draaien alle spelers gelijktijdig de bovenste kaart van hun stapel om en plaatsen ze deze open op tafel. Degene met de hoogste kaartrang wint de slag en pakt álle kaarten uit het midden. Deze verzamelde kaarten worden – ongezien – onderaan de eigen stapel geschoven, zodat de nieuwe volgorde willekeurig blijft. De winnaar van een slag opent meteen de volgende ronde door opnieuw een kaart om te draaien. Dit proces herhaalt zich voortdurend, waardoor het tempo hoog ligt. Spelers mogen hun stapel nooit sorteren of bekijken: elke kaart moet in volgorde gespeeld worden zoals deze verschijnt. Het spel eindigt zodra een speler geen kaarten meer heeft en dus wordt uitgeschakeld.
Oorlog!
Een karakteristiek element van oorlogje is de zogenaamde oorlog, die plaatsvindt wanneer twee of meer spelers kaarten omdraaien met exact dezelfde waarde. In plaats van de slag onmiddellijk te beslissen, start er dan een mini-duel. Elke betrokken speler legt eerst een vooraf afgesproken aantal kaarten (meestal drie) gesloten op de reeds gespeelde kaart, gevolgd door het omdraaien van de volgende kaart. De speler met de hoogste nieuw omgedraaide kaart wint vervolgens álle kaarten die in deze oorlog zijn ingezet – inclusief de gesloten kaarten. Wanneer er opnieuw een gelijkspel ontstaat bij deze extra omgedraaide kaart, wordt de procedure herhaald. Een oorlog kan dus in theorie meerdere keren na elkaar uitbreiden, waardoor soms grote aantallen kaarten tegelijk op het spel komen te staan. Spelers die onvoldoende kaarten over hebben om een oorlog volledig uit te voeren, draaien alleen hun laatste kaart om: deze kaart beslist dan het duel.
Officiële spelregels van War downloaden
Wie graag volgens de officiële spelregels War (oorlogje) wil spelen, kan deze regels downloaden. In dit bestand staat overzichtelijk beschreven welke materialen nodig zijn (zoals het aantal kaarten en jokers), hoe de spelopzet in elkaar zit, wat precies als winstconditie geldt en hoe ‘oorlogen’ correct worden afgehandeld. Daarnaast bevat het document handige informatie over gangbare varianten, zoals het spelen met drie of vier spelers.
Hoe speel je War?
War is een eenvoudig en tegelijkertijd enorm boeiend kaartspel waarbij spelers proberen alle kaarten te veroveren. Het spel draait volledig om slagen winnen door hogere kaarten om te draaien dan de tegenstander. Door het toeval blijft elke ronde spannend en onvoorspelbaar. Dankzij de korte voorbereidingstijd is oorlogje ideaal als snel spel voor tussendoor.
Bereid het spel voor
Gebruik een standaardkaartspel van 52 kaarten en schud dit grondig. Verdeel de kaarten gesloten en gelijkmatig onder alle spelers. Zorg dat niemand op voorhand naar zijn kaarten kijkt.
Leg kaarten gelijktijdig om
Elke speler draait tegelijk de bovenste kaart van zijn stapel om. Plaats deze open in het midden van de tafel. Vergelijk direct de waarden van de omgedraaide kaarten.
Bepaal wie de slag wint
De speler met de hoogste kaart wint de slag. Hij verzamelt alle open kaarten en legt ze gesloten onderaan zijn stapel. Deze speler mag de volgende ronde meteen opnieuw beginnen.
Los een gelijkspel op
Bij twee of meer kaarten met dezelfde waarde ontstaat er een oorlog. Elke betrokken speler legt drie kaarten gesloten op de gespeelde kaart en draait vervolgens een vierde kaart open. De hoogste nieuw omgedraaide kaart wint alle ingezette kaarten.
Ga door tot het einde
Blijf slagen spelen totdat slechts één speler kaarten heeft. Deze speler wint het spel.
Varianten van War (oorlogje)
Hoewel het klassieke oorlogje doorgaans met twee spelers wordt gespeeld, bestaan er verschillende varianten die voor extra dynamiek zorgen. Zo kan het spel met drie of vier spelers worden gespeeld door het kaartspel gelijkmatig te verdelen en de oorlogen tussen meerdere personen af te handelen. Ook kan gekozen worden om jokers toe te voegen als hoogste troefkaarten of juist speciale regels af te spreken, zoals dat bepaalde lage kaarten (bijvoorbeeld een 2 of 3) álles mogen verslaan. Populair is daarnaast de variant met slechts 36 kaarten (van 6 tot aas), waarmee het spel eenvoudiger en sneller wordt. Tot slot zijn er regels waarbij spelers bij een oorlog niet drie maar een verschillend aantal kaarten gesloten moeten neerleggen, afhankelijk van de waarde van de eerder gespeelde kaart.

Soortgelijke spellen als War (oorlogje)
War behoort tot de zogenaamde slagenspellen, kaartspellen waarbij spelers proberen slagen te winnen door hogere kaarten te spelen dan hun tegenstander. Soortgelijke kansrijke en snel op te zetten spellen zijn bijvoorbeeld Slapjack. Hierbij speelt snelheid naast kaartwaarde een belangrijke rol. Een ander voorbeeld is Speed, een actiespel waarbij kaarten razendsnel moeten worden weggespeeld om als eerste uit te zijn. Ook het spel Beggar My Neighbour vertoont overeenkomsten: kaarten worden beurtelings omgedraaid en hogere figuurkaarten dwingen de tegenstander om extra kaarten te spelen. Al deze spellen hebben met elkaar gemeen dat het spelelement grotendeels berust op geluk, waardoor het spel eenvoudig te leren is en snel veel plezier kan opleveren.

Veelgestelde vragen over War
Bij het kaartspel War, oftewel oorlogje, lijken de regels op het eerste gezicht heel eenvoudig. Toch ontstaan er tijdens het spelen regelmatig vragen, vooral wanneer er gelijke kaarten vallen of spelers met een klein aantal kaarten komen te zitten. Veel vragen hebben te maken met de afhandeling van oorlogen.
Wat gebeurt er als beide spelers een gelijkwaardige kaart draaien?
Dan ontstaat een oorlog: beide spelers leggen drie kaarten gesloten op de gespeelde kaart en draaien vervolgens een vierde kaart open. De hoogste daarvan wint alle ingezette kaarten.
Wat als er tijdens een oorlog opnieuw gelijkspel is?
De oorlog wordt simpelweg herhaald.
Wat als een speler niet genoeg kaarten heeft voor een oorlog?
De speler draait zijn laatste kaart direct open, zonder eerst gesloten kaarten te leggen. Deze kaart wordt gebruikt om de oorlog te beslissen.
Mag je de kaarten opnieuw schudden als jouw stapel bijna op is?
Nee, kaarten worden nooit geschud tijdens het spel. Ze worden in volgorde gespeeld zoals ze via gewonnen slagen onderaan de stapel zijn terechtgekomen.
Kan War ook met drie of vier spelers worden gespeeld?
Ja, verdeel simpelweg de kaarten zo gelijk mogelijk. Als er oorlog ontstaat tussen twee spelers, doen alleen deze spelers mee aan de oorlog. De andere spelers wachten.
Hoelang duurt een gemiddeld potje War?
Dat varieert sterk door het toeval. Een spel kan in tien minuten afgelopen zijn, maar soms duurt het een uur of langer.
Mag je tactisch spelen door kaarten te sorteren?
Nee, oorlogje is een puur geluksspel. Spelers mogen hun stapel nooit inzien of manipuleren.
