Regels van Pesten
Pesten is een traditioneel kaartspel. Het is verwant aan spellen als Mau-Mau en Crazy Eights. Er wordt doorgaans gespeeld met een volledig pak van 52 kaarten en jokers. Soms worden meerdere pakken gecombineerd. Het doel is eenvoudig: wie als eerste alle handkaarten kwijt is, wint. Spelers leggen om beurten een kaart op de aflegstapel die overeenkomt in kleur of waarde. Kan dat niet, dan wordt er getrokken. Daarnaast gebruikt men “pestkaarten” met speciale effecten, waardoor de speelrichting, beurtvolgorde of te trekken kaarten kunnen veranderen.
Officiële spelregels van Pesten downloaden →Uitleg over Pesten:

Doel van het spel Pesten
Het doel van Pesten is om als eerste speler alle handkaarten weg te spelen door ze op de aflegstapel te leggen. Dit gebeurt volgens vaste regels waarbij kaarten op waarde of kleur overeen moeten komen met de bovenste kaart van de stapel. Speciale actiekaarten kunnen het spelverloop beïnvloeden, bijvoorbeeld door de speelrichting om te draaien, spelers te laten passen of extra kaarten te laten trekken. Naast snelheid en tactiek speelt ook oplettendheid een rol: het op tijd aankondigen dat je nog maar één kaart hebt, is vereist.
Spelregels van pesten
Pesten wordt gespeeld met een standaard kaartspel van 52 kaarten en meestal twee jokers, hoewel sommige varianten meer kaartensets gebruiken. Het spel begint met het delen van een vast aantal kaarten per speler, vaak zeven. De overige kaarten vormen de trekstapel. Het spel verloopt met de klok mee, tenzij een actiekaart dit verandert. Een kaart mag alleen worden afgelegd als deze dezelfde waarde of dezelfde kleur heeft als de bovenste kaart op de aflegstapel of als het een joker of speciale kaart betreft die altijd gespeeld mag worden. Kan een speler niet spelen, dan moet deze een kaart trekken. Bepaalde kaarten – de zogenaamde pestkaarten – hebben speciale effecten, zoals het laten overslaan van een beurt of het opleggen van strafkaarten. De speler die als eerste zijn laatste kaart aflegt en correct de aankondiging doet (“laatste kaart” of kloppen), wint.
De voorbereiding
Vooraf wordt bepaald met hoeveel spelers en met hoeveel kaartensets gespeeld wordt. Meestal krijgt elke speler zeven kaarten, maar bij meer deelnemers kan dit aantal worden verlaagd om het spel vlot te houden. De trekstapel wordt in het midden gelegd, met één kaart open ernaast als begin van de aflegstapel. Bij het gebruik van meerdere kaartensets worden deze grondig gemengd om te voorkomen dat spelers kunnen onthouden welke kaarten nog in het spel zijn.
Het spelverloop
Het spel verloopt beurtelings, waarbij een speler een kaart legt die past bij de bovenste kaart van de aflegstapel. Dit kan op basis van kleur (harten, ruiten, schoppen of klaveren) of waarde (bijvoorbeeld twee, zeven, boer). Speciale actiekaarten kunnen de volgorde of het aantal te trekken kaarten beïnvloeden. Kan een speler niet spelen, dan wordt een kaart getrokken. In principe mag een direct passende kaart na het trekken meteen worden afgelegd. Pestkaarten zoals de 2 en de joker kunnen het spel vertragen voor tegenstanders en moeten tactisch worden ingezet. Wie nog maar één kaart heeft, moet dit kenbaar maken. Dit vergeten kan leiden tot strafkaarten.
Winnen bij Pesten
Een speler wint zodra hij of zij de laatste kaart kan afleggen volgens de spelregels. Hierbij geldt de regel dat een pestkaart niet als laatste mag worden gespeeld. De aankondiging “laatste kaart” is verplicht. In sommige groepen wordt gespeeld tot een bepaald aantal punten of rondes, waarbij meerdere winnaars per sessie mogelijk zijn. Omdat de huisregels vaak lokaal kunnen verschillen, kan het zijn dat in de ene groep optelregels voor pestkaarten gelden en in de andere niet. De ronde eindigt in ieder geval zodra iemand wint, waarna de kaarten worden verzameld, geschud en een nieuwe ronde kan beginnen.
Officiële spelregels van Pesten downloaden
De spelregels van Pesten zijn online beschikbaar. Deze regels geven een vaste structuur voor toernooien of formele spelomgevingen en bevatten duidelijke richtlijnen voor kaartacties, strafregels en uitzonderingen. Door deze digitale versie te raadplegen, krijgen spelers een eenduidige leidraad, wat vooral nuttig is bij grotere groepen of competitief spel. De volledige tekst is als PDF te vinden op de website kdbv.nl en is ook hier meteen te downloaden.
Hoe speel je Pesten?
Pesten biedt genoeg tactische mogelijkheden om ervaren spelers te blijven uitdagen. Het spel vraagt zowel om vooruitdenken als om snel reageren op onverwachte zetten van tegenstanders. Volg onderstaand stappenplan om het spel soepel te laten verlopen en discussies te vermijden.
Deel kaarten en leg de startkaart open
Elke speler ontvangt het vooraf afgesproken aantal kaarten. Plaats de rest als trekstapel in het midden en draai de bovenste kaart om als begin van de aflegstapel.
Speel een passende kaart of trek een kaart
Leg een kaart die overeenkomt in kleur of waarde met de bovenste kaart van de aflegstapel. Kun je niet spelen? Trek dan een kaart en leg die eventueel direct af als dit mogelijk is.
Gebruik actiekaarten strategisch
Zet pestkaarten op tactische momenten in om tegenstanders te hinderen. Denk aan het omdraaien van de speelrichting of het laten trekken van meerdere kaarten.
Let op bij de voorlaatste kaart
Kondig het hebben van één kaart duidelijk aan. Doe je dit niet, dan moet je extra kaarten trekken.
Win door de laatste kaart correct te spelen
Speel de laatste kaart volgens de afgesproken regels. In principe mag je niet eindigen met een pestkaart.
Betekenis van de kaarten bij Pesten

In Pesten hebben bepaalde kaarten speciale functies die het spel leuker maken en vaak ook voor onverwachte wendingen zorgen. Deze actiekaarten worden ook wel pestkaarten genoemd, omdat ze bedoeld zijn om medespelers dwars te zitten of het spel voor hen te vertragen. De effecten kunnen variëren van het omdraaien van de speelrichting tot het dwingen van tegenstanders om extra kaarten te trekken of een beurt over te slaan. Onderstaande tabel beschrijft de meest gangbare betekenis van de kaarten in Pesten, zoals die in veel speelsessies wordt toegepast.
| Kaart | Actie |
|---|---|
| Aas | Draait de speelrichting om, waardoor het spel in tegengestelde richting verdergaat. |
| 2 | “Twee neem mee”: de volgende speler trekt twee kaarten van de trekstapel, tenzij deze zelf een 2 of joker speelt (dan schuift de straf door naar de volgende speler; niet cumulatief). |
| 3, 4, 5, 6, 9, vrouw | Geen speciale actie. Deze kaarten dienen enkel om op kleur of waarde te passen. |
| 7 | “Zeven blijft kleven”: de speler mag direct nog een kaart afleggen. |
| 8 | “Acht wacht”: de volgende speler slaat zijn of haar beurt over. |
| 10 | “Tien om te zien”: De volgende speler moet al zijn kaarten tonen aan de rest van de spelers. |
| Boer | “Boertje kiest, jij verliest”: de speler kiest een nieuwe kleur waarin verder gespeeld wordt. |
| Koning | “Heertje nog een keertje”: speler mag meteen nog een extra kaart spelen. |
| Joker | “Joker lacht, vijf in de wacht”: de volgende speler trekt vijf kaarten. Met een tweede joker kan de straf worden doorgeschoven naar de volgende speler (niet cumulatief). |
Soortgelijke spellen als Pesten
Pesten kent internationale tegenhangers en verwante spellen die vaak dezelfde kernmechanismen delen. Het Duitse Mau-Mau wordt bijvoorbeeld met vrijwel identieke regels gespeeld, maar kent andere namen voor de actiekaarten. In Angelsaksische landen is Crazy Eights populair, waarbij de 8 fungeert als ‘wild card’ en spelers de kleur mogen kiezen. Ook Uno is een bekende variant. Dit kaartspel heeft speciaal ontworpen kaarten en extra acties, maar volgt in grote lijnen hetzelfde principe: kaarten afleggen op basis van kleur of waarde, met speciale kaarten die het spel kunnen versnellen of vertragen. Het belangrijkste verschil tussen deze spellen is vaak de set kaarten (standaard of speciaal ontworpen) en de specifieke effecten die aan bepaalde waarden zijn gekoppeld. Hierdoor blijft het basisidee min of meer hetzelfde, maar biedt elke versie wel een unieke speelervaring.

Veelgestelde vragen over Pesten
De lokale regels van Pesten kunnen soms afwijken van wat hierboven is weergegeven. Dit kan leiden tot uiteenlopende spelbelevingen, zelfs binnen een kleine kring. Om verwarring te voorkomen, is het handig om vooraf duidelijke afspraken te maken en deze te communiceren aan alle spelers. Hieronder volgt een overzicht van veelgestelde vragen met korte, heldere antwoorden. Zo kunnen zowel beginners als ervaren spelers hun kennis opfrissen en eventuele misverstanden uit de weg ruimen.
Kun je Pesten met 2 personen spelen?
Ja, al verliezen sommige actiekaarten hun effect. Een voorbeeld hiervan is de aas.
Wat is de rol van de boer bij Pesten?
De boer laat de speler een nieuwe kleur kiezen voor de volgende zet.
Wat is de rol van de vrouw bij Pesten?
De vrouw heeft in de meeste varianten geen speciale functie.
Wat is de rol van de koning bij Pesten?
De koning laat de speler nog een extra kaart spelen.
Mag je eindigen met een pestkaart?
Dat hangt af van de huisregels, maar in principe is het niet toegestaan.
Wat gebeurt er als je vergeet ‘laatste kaart’ te roepen?
Meestal moet je dan extra kaarten trekken als straf. Hoeveel kaarten, kan al eens verschillen. Het is niet ongewoon dat men tot vijf kaarten moet trekken.
Wat is het verschil tussen Pesten en Zenuwen?
Pesten draait om het afleggen van kaarten op basis van kleur of waarde, terwijl Zenuwen meer gericht is op snelheid en gelijktijdig spelen.
Kan een Joker op elke kaart worden gelegd?
Ja, de joker mag altijd worden gespeeld, ongeacht de kleur of de waarde.
Wat is optellen bij Pesten?
Dit is het cumuleren van straffen bij opeenvolgende pestkaarten, waardoor de volgende speler meer kaarten moet trekken. Over het algemeen gaat men niet optellen bij Pesten, maar soms spreekt men af om toch op te tellen. Het is belangrijk om hier vooraf goede afspraken over te maken.
