Regels van Machi Koro
Machi Koro is een vlot kaart- en dobbelspel waarin spelers de rol aannemen van burgemeester van een groeiende stad. Door gebouwen te kopen, inkomsten te verzamelen en slimme keuzes te maken, proberen ze als eerste hun vier bezienswaardigheden te voltooien. Elk gebouwtype heeft een ander effect, afhankelijk van wie gooit en welk cijfer er valt. Het spel combineert geluk met strategie en is geschikt voor zowel beginnende als ervaren spelers. Dankzij de eenvoudige spelregels en de kleurrijke vormgeving is Machi Koro een toegankelijke, maar verrassend tactische toevoeging aan elke spelletjesavond.
Officiële spelregels van Machi Koro downloaden →Uitleg over Machi Koro:

Doel van het spel Machi Koro
In Machi Koro is het doel om als eerste speler alle vier de bezienswaardigheden in je stad te voltooien. Deze bezienswaardigheden – het treinstation, het winkelcentrum, het pretpark en het radiostation – vormen de kroonjuwelen van de stedelijke ontwikkeling. Elke speler begint met een klein startkapitaal en een basisinfrastructuur van twee gebouwen. Door inkomsten te genereren met behulp van dobbelstenen en slimme investeringen te doen in nieuwe gebouwen, breidt elke speler zijn of haar stad uit. Elke bezienswaardigheid vereist een specifieke investering en biedt unieke voordelen zodra ze voltooid zijn. De speler die erin slaagt om dit als eerste te realiseren, wint het spel onmiddellijk.
Spelregels van Machi Koro
Machi Koro is een strategisch familiespel dat beurtelings wordt gespeeld en waarbij dobbelstenen de motor vormen van de economische ontwikkeling in de stad van iedere speler. Elke deelnemer start met twee basiskaarten (het graanveld en de bakkerij) en vier gesloten bezienswaardigheden die in de loop van het spel moeten worden geactiveerd. Tijdens elke beurt werpt de actieve speler één (of later twee) dobbelstenen, waarna op basis van het resultaat bepaalde gebouwen geactiveerd worden. Deze genereren inkomsten, die vervolgens gebruikt kunnen worden om nieuwe gebouwen te kopen of bezienswaardigheden te bouwen. De effecten van kaarten zijn afhankelijk van hun kleur. Het spel is afgelopen zodra een speler alle vier zijn bezienswaardigheden heeft voltooid.
De startopstelling bij Machi Koro
Elke speler begint met een eigen spelersgebied dat bestaat uit twee open gebouwen (het graanveld en de bakkerij) en vier gesloten bezienswaardigheden. Deze zijn: het treinstation, het winkelcentrum, het pretpark en het radiostation. Deze kaarten liggen gedekt boven de stadskaarten en worden gaandeweg het spel geactiveerd door ze aan te kopen. Daarnaast ontvangt iedere speler drie munten startkapitaal. Alle overige gebouwkaarten worden gesorteerd per type en open in het midden gelegd: dit is de algemene markt waar spelers tijdens hun beurt kaarten kunnen kopen. De muntvoorraad fungeert als de bank. Er wordt willekeurig een startspeler gekozen. Vanaf dat moment speelt men met de klok mee. Iedere beurt bestaat uit een vast stramien van dobbelstenen gooien, inkomsten ontvangen en eventueel bouwen. Het spelbord groeit zichtbaar naarmate de stad van een speler zich uitbreidt.
Dobbelstenen en kaartactivatie
Aan het begin van het spel gooit iedere speler tijdens zijn beurt met één dobbelsteen. Zodra het treinstation is voltooid, mag een speler ervoor kiezen om met twee dobbelstenen te gooien. De som van de ogen bepaalt welk(e) gebouw(en) worden geactiveerd. Elk gebouw heeft een cijfer en als dit wordt gegooid, treedt het effect van de kaart in werking. Sommige gebouwen leveren geld op van de bank, andere gebouwen dwingen tegenstanders om munten af te staan. In het geval dat meerdere kaarten geactiveerd worden (bv. meerdere bakkerijen), worden alle hierbij horende effecten uitgevoerd. De volgorde waarin effecten optreden, is belangrijk. Rode kaarten (restaurants) worden eerst geactiveerd, gevolgd door blauwe en groene kaarten, en tot slot de paarse gebouwen. Als een speler niet genoeg munten heeft om een verplicht bedrag te betalen, wordt het ontbrekende bedrag kwijtgescholden. De speler die moet betalen kan nooit onder nul gaan.
Soorten gebouwen en hun effecten
Machi Koro maakt onderscheid tussen vier soorten gebouwen, elk met een unieke kleur en functie. Blauwe gebouwen (primaire industrie) leveren geld op van de bank, ongeacht wiens beurt het is. Groene gebouwen (commerciële sector) genereren inkomsten enkel tijdens de eigen beurt. Rode gebouwen (horeca) zorgen ervoor dat een tegenstander munten moet afstaan als die het overeenkomende cijfer gooit. Paarse gebouwen (grote vestigingen) hebben krachtige effecten. Daarnaast beïnvloeden bezienswaardigheden zoals het winkelcentrum en het radiostation hoe bepaalde kaarten functioneren, waardoor slimme combinaties extra voordeel kunnen opleveren.
Gebouwen kopen en bezienswaardigheden afbouwen
Aan het einde van elke beurt mag de actieve speler ervoor kiezen om één nieuwe kaart uit de markt te kopen of een bezienswaardigheid af te bouwen. De kosten van een kaart staan linksonder vermeld. Kaarten kunnen onbeperkt gekocht worden, tenzij het een uniek gebouw betreft dat slechts één keer per speler in het spel mag zijn (aangeduid met een "torentje"). Gebouwen worden steeds open voor de speler gelegd en kunnen ook in meerdere exemplaren voorkomen. Bij bezienswaardigheden wordt de kaart omgedraaid zodra die is betaald, waarna het bijbehorende effect actief wordt. Deze voordelen vergroten de tactische mogelijkheden van de speler aanzienlijk. Het is dus zaak om niet alleen geld te verzamelen, maar ook op het juiste moment te investeren in structurele vooruitgang.
Officiële spelregels van Machi Koro downloaden
Voor wie het spel Machi Koro graag volgens de originele instructies wil spelen, is het aan te raden om de officiële spelregels te downloaden. Deze regels bevatten niet alleen een overzicht van het spelverloop, maar ook duidelijke uitleg over het gebruik van kaarten, de rol van dobbelstenen en de activatievolgorde van effecten. De volgens pdf bevat tevens visuele voorbeelden, waardoor onduidelijkheden over specifieke situaties tijdens het spel snel kunnen worden opgelost. De spelregels zijn gratis beschikbaar via de uitgever of als bijlage bij de speldoos. Indien je de officiële spelregels kwijt bent geraakt, kun je ze hier downloaden en afdrukken.
Hoe speel je Machi Koro?
Iedere speler begint met dezelfde basis, maar kiest al snel een eigen groeipad. De dobbelstenen zorgen voor variatie, maar de juiste keuzes bepalen wie als eerste zijn stad voltooit.
Voorbereiding van het spel
Leg voor iedere speler een graanveld en een bakkerij open op tafel. Plaats de vier bezienswaardigheden erboven: treinstation, winkelcentrum, pretpark en radiostation. Geef elke speler drie munten en leg de rest van de kaarten gesorteerd in het midden als algemene markt. Wijs willekeurig een startspeler aan. Het spel verloopt vervolgens met de klok mee. De beurt van een speler bestaat telkens uit drie fasen: dobbelen, activeren en bouwen.
Gooi de dobbelsteen
De actieve speler gooit in het begin één dobbelsteen. Zodra het treinstation is voltooid, mag met twee dobbelstenen worden gegooid. De som van de ogen bepaalt welke gebouwen worden geactiveerd.
Activeer de gebouwen
Gebouwen waarvan het nummer overeenkomt met de worp worden geactiveerd. Blauwe gebouwen leveren geld op, ongeacht wiens beurt het is. Rode gebouwen halen geld bij tegenstanders op. Paarse en groene gebouwen werken enkel in de eigen beurt.
Ontvang of betaal munten
Als de kaartactivatie inkomsten of betalingen veroorzaakt, worden deze afgehandeld. Betalingen gebeuren eerst en indien de speler onvoldoende saldo heeft, wordt de rest kwijtgescholden. De ontvangen munten worden daarna toegevoegd aan het kapitaal van de speler.
Koop een gebouw of voltooi een bezienswaardigheid
De speler mag nu één nieuwe kaart kopen uit de markt of een bezienswaardigheid afbouwen. De prijs wordt betaald aan de bank en het effect van de kaart wordt onmiddellijk actief. Unieke gebouwen met een torentje mogen maar één keer per speler gekocht worden.
De volgende speler is aan de beurt
De beurt gaat over naar de speler links van de vorige actieve speler. Deze herhaalt dezelfde stappen: gooien, activeren en bouwen. Zo ontwikkelt elke speler beurt na beurt zijn of haar eigen stad.
Het spel eindigt zodra een speler vier bezienswaardigheden heeft voltooid
Zodra een speler alle vier zijn bezienswaardigheden heeft afgewerkt, eindigt het spel direct. Die speler wordt uitgeroepen tot winnaar. Er is geen extra ronde of gelijkspelprocedure.
Uitvoeringen en uitbreidingen van Machi Koro
Sinds de oorspronkelijke release van Machi Koro zijn er diverse uitbreidingen en varianten verschenen die het spel vernieuwen, verdiepen of in een ander jasje steken. De eerste en bekendste uitbreiding is Machi Koro: Haven, waarin spelers nieuwe gebouwen (zoals sushibars en een luchthaven) kunnen bouwen. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om met vijf spelers te spelen. Vervolgens kwam Machi Koro: Metropool, die extra lagen strategie toevoegt en het spel verder uitbreidt met nieuwe kaarten en combinatiemogelijkheden.
Naast uitbreidingen op het basisspel zijn er ook volwaardige varianten verschenen. Machi Koro Nacht combineert het basisspel met geselecteerde kaarten uit Haven en Metropool. Het voegt daar een nieuwe spelmodus aan toe met een dynamisch wisselend kaartenaanbod en een nachtelijk thema. De spelregels zijn aangepast zodat elke sessie anders verloopt. Ook thematische versies hebben hun intrede gedaan. In Machi Koro Voetbal staat niet de stad, maar het opbouwen van een voetbalclub centraal. Spelers investeren in stadions, clubhuizen en jeugdopleidingen terwijl ze elkaar proberen te slim af te zijn via fanshops en concurrerende inkomstenstromen.
Tot slot is er Machi Koro 2: Polis, een losstaande variant met een vernieuwde marktstructuur en unieke effecten op gebouwen en bezienswaardigheden. Deze versie vereist niet het basisspel en bevat voldoende diepgang om zowel nieuwe als ervaren spelers uit te dagen. De kernmechanismen blijven trouw aan het origineel, maar door het anders opstellen van de kaarten en het bredere aanbod per beurt, voelt het spel meer open en strategisch aan.

Soortgelijke spellen als Machi Koro
Wie houdt van Machi Koro zal zich waarschijnlijk ook geboeid voelen tot spellen met vergelijkbare spelmechanismen (dobbelgestuurde inkomsten, tableau-opbouw en lichte interactie tussen spelers). Een bekend soortgelijk spel is Space Base, waarin spelers eveneens kaarten kopen die inkomsten genereren op basis van dobbelsteenworpen, maar waarbij je ook profiteert tijdens beurten van anderen. King of Tokyo combineert dan weer dobbelstenen met stadsverwoestende actie en biedt eveneens een mix van geluk en tactiek. Valeria: Card Kingdoms hanteert een vergelijkbaar activatiesysteem waarbij kaarten geactiveerd worden door dobbelsteenresultaten. Dice City bouwt dan weer voort op het idee van een persoonlijke stad, maar voegt extra lagen strategie en keuzes per dobbelsteen toe. Tot slot is ook Settlers of Catan een goed alternatief voor wie houdt van Machi Koro.

Veelgestelde vragen over Machi Koro
Hoewel Machi Koro een spel is met eenvoudige basisregels, duiken tijdens het spelen vaak praktische vragen op. Zeker bij eerste potjes kunnen situaties ontstaan die niet meteen duidelijk zijn. Deze FAQ bundelt de meest voorkomende vragen die tijdens het spelen van Machi Koro boven water kunnen komen. De antwoorden zijn gebaseerd op de officiële spelregels.
Moet je altijd een gebouw kopen aan het einde van je beurt?
Nee, dat is optioneel. Je mag een gebouw kopen, een bezienswaardigheid voltooien of gewoon niets doen.
Mag je een bezienswaardigheid in dezelfde beurt voltooien als waarin je inkomsten krijgt?
Ja, dat is toegestaan. Zodra je inkomen hebt ontvangen en voldoende munten hebt, mag je direct daarna een bezienswaardigheid afwerken.
Mag je geld wisselen tijdens het spel?
Ja, spelers mogen op elk moment tijdens hun beurt geld wisselen met de bank, bijvoorbeeld vijf munten van 1 ruilen tegen één munt van 5.
Wat gebeurt er als je niet genoeg geld hebt om een ander te betalen?
Je betaalt dan gewoon wat je kunt. De rest wordt kwijtgescholden en de ontvangende speler krijgt niets extra’s.
Mag je na het voltooien van het treinstation zelf kiezen met hoeveel dobbelstenen je gooit?
Ja, dat bepaal je per beurt. Je mag ook blijven spelen met één dobbelsteen als je dat strategisch beter vindt.
Kun je een gebouw kopen dat al op tafel ligt bij andere spelers?
Ja, alle spelers kopen kaarten uit dezelfde markt. Gebouwen zijn niet uniek per speler, tenzij het gaat om een gebouw met een 'torentje' (uniek gebouw).
Worden de effecten van bezienswaardigheden meteen actief?
Ja, zodra een bezienswaardigheid is voltooid, geldt het effect meteen vanaf de volgende spelstap van die beurt.
