Regels van Euchre

Euchre is een traditioneel kaartspel dat vooral populair is in Noord-Amerika, Groot-Brittannië en delen van Oceanië. Het spel wordt gespeeld met vier spelers in twee teams. Het draait om het winnen van slagen met behulp van een troefkleur. Wat Euchre bijzonder maakt, zijn de afwijkende kaartvolgordes en het gebruik van 'bowers'. Dit laatste zijn twee kaarten die boven alle andere troeven staan. Er zijn talloze regionale varianten van het spel, maar de kernregels blijven over het algemeen goed herkenbaar.

Officiële spelregels van Euchre →

Uitleg over Euchre:

    Geschiedenis van Euchre

    Euchre is een kaartspel met diepe historische wortels die teruggaan tot het begin van de negentiende eeuw. Hoewel de exacte oorsprong niet met zekerheid valt vast te stellen, wijzen veel bronnen op een herkomst in de Elzas. Daar werd namelijk het verwante spel Jucker gespeeld. Duitse immigranten zouden het spel vervolgens hebben meegenomen naar de Verenigde Staten, waar het zich vooral verspreidde in Pennsylvania en later ook elders in het land. Euchre werd halverwege de 19e eeuw zelfs zo populair dat het in de VS werd beschouwd als het nationale kaartspel. Het was ook het eerste spel waarbij de joker werd toegevoegd aan het kaartspel, aanvankelijk als hoogste troef. In Groot-Brittannië kreeg het spel vooral voet aan de grond in regio’s met een maritiem verleden, zoals Cornwall en Devon.

    Spelregels van Euchre

    Euchre is een slagenspel voor vier spelers in twee vaste teams. Iedere speler krijgt vijf kaarten uit een speciaal verkleind kaartspel van 24 kaarten, bestaande uit de 9 t/m A van elke kleur. Na het delen wordt er een troefkleur bepaald, waarbij één team zich als “makers” engageert om de meerderheid van de vijf slagen te winnen. De tegenstanders zijn de “verdedigers”. Er wordt met de klok mee gespeeld en de speler links van de deler leidt de eerste slag. Het unieke aan Euchre is de volgorde van de troefkaarten: de hoogste troef is de boer van de troefkleur (de “Right Bower”), gevolgd door de boer van de andere kleur met dezelfde kleur (de “Left Bower”). Daarna volgen de A, K, Q, 10 en 9 van de troefkleur. Het team dat als eerste tien punten behaalt, wint het spel.

    Kitty en Stick the dealer

    Het delen gebeurt in twee ronden van 2 en 3 kaarten. Na het delen blijft er een stapel van vier kaarten over: de ‘kitty’. De bovenste kaart van deze stapel wordt opengelegd en vormt het startpunt voor de troefkeuze. Beginnend bij de speler links van de deler mag elke speler de open kaart tot troef maken door de deler te vragen deze op te nemen. In dat geval vervangt de deler een eigen kaart en wordt de suit van die kaart troef. Als niemand deze kleur wil als troef, volgt een tweede ronde waarin spelers vrij een andere troefkleur mogen noemen. Wordt ook dan geen troef gekozen, dan geldt de regel van “Stick the dealer”: de deler moet alsnog een troefkleur kiezen. Het team dat de troef kiest, wordt de “makers” en moet minstens drie van de vijf slagen winnen om punten te scoren.

    Slagen winnen en puntentelling

    Zoals bij klassieke slagenspelen, moeten spelers de gevraagde kleur volgen indien mogelijk. De hoogste troef wint altijd en als er geen troef in het spel is, wint de hoogste kaart van de gevraagde kleur. De puntentelling is eenvoudig, maar strategisch van belang. Makers die drie of vier slagen winnen, krijgen 1 punt. Bij vijf slagen krijgen ze 2 punten. Als de maker besluit alleen te spelen, zonder hulp van de partner, en hij of zij wint vijf slagen, dan levert dat 4 punten op. Wordt de maker echter verslagen (dus wint hij minder dan drie slagen), dan spreken we van een “euchre” en krijgt het verdedigende team 2 punten.

    ResultaatMakersVerdedigers
    3 of 4 slagen door makers10
    5 slagen door makers20
    Alleen spelend maker wint 3 of 410
    Alleen spelend maker wint alle 540
    Verdedigers winnen ≥ 3 slagen (euchre)02

    Officiële regels van Euchre downloaden

    De officiële spelregels van Euchre zoals gehanteerd door de Cincinnati Sports Leagues kunnen online geraadpleegd en gedownload worden. Deze versie is in het Engels opgesteld en wordt ook gebruikt bij toernooien. Het maakt alles heel duidelijk, inclusief de toepassing van de populaire Stick the Dealer-regel. De spelregels behandelen naast de basisprincipes ook onder meer scoremethodes en strategieën. Je kunt de regels raadplegen via de volgende button en eventueel ook afdrukken, zodat je ze tijdens het spelen van Euchre op tafel kunt leggen. Ideaal wanneer iets nog niet helemaal duidelijk is!

    Officiële spelregels van Euchre downloaden →

    Hoe speel je Euchre?

    Euchre is een slagenspel dat draait om een goede samenwerking, een al even goede inschatting en natuurlijk ook het strategisch gebruik van troefkaarten. Het spel wordt gespeeld met vier spelers in twee teams van twee, die tegenover elkaar zitten. Iedere speler ontvangt vijf kaarten uit een speciaal verkleind spel van 24 kaarten. Na het delen wordt een troefkleur gekozen. Vervolgens probeert het team dat de troef kiest (de “makers”) minstens drie slagen te winnen.

    1. Vorm twee teams van twee spelers

      Euchre wordt gespeeld met vier spelers die in twee duo’s samenwerken. De partners zitten tegenover elkaar aan tafel. Een team wint samen punten, maar soms speelt een speler ook alleen.

    2. Deel vijf kaarten per speler uit een 24-kaartendeck

      Gebruik een standaard kaartspel waarvan alleen de 9, 10, J, Q, K en A van elke kleur zijn overgebleven. De deler deelt in twee ronden (meestal 2 en 3 kaarten per keer) tot elke speler vijf kaarten heeft. De overige vier kaarten vormen de ‘kitty’ waarvan de bovenste open op tafel wordt gelegd.

    3. Bepaal de troefkleur

      We beginnen bij de speler links van de deler. Iedereen krijgt nu de kans om de open kaart tot troef te maken (“order it up”). Als niemand dit wil, volgt een tweede ronde waarin een andere kleur gekozen mag worden. Als nog altijd niemand kiest, moet de deler verplicht een troefkleur aanwijzen (stick the dealer-regel).

    4. Kies eventueel om alleen te spelen (“going alone”)

      De speler die de troef kiest, mag besluiten om alleen te spelen, zonder partner. In dat geval legt de partner zijn kaarten neer en doet hij niet mee aan de rest van het spel. Alleen spelen is risicovol, maar levert meer punten op bij een volledige overwinning.

    5. Speel vijf slagen en probeer de meerderheid te winnen

      De speler links van de deler leidt de eerste slag, waarna iedereen met de klok mee één kaart speelt. Spelers moeten de gevraagde kleur volgen als ze kunnen, anders mogen ze troeven of een andere kaart spelen. De hoogste troef wint de slag (of de hoogste kaart van de gevraagde kleur).

    6. Tel de slagen en scoor punten

      Na vijf slagen worden de behaalde slagen per team geteld. Het team dat de troef koos (de makers) moet minstens drie slagen hebben om punten te kunnen verdienen. Bij verlies worden zij “euchred” en krijgt het andere team de punten.

    7. Geef de kaarten opnieuw en herhaal tot een team 10 punten heeft

      Na elke hand schuift het dealerschap één plaats op (met de klok mee). De nieuwe deler schudt en deelt opnieuw, waarna het spelverloop zich herhaalt. Het eerste team dat 10 punten behaalt, wint het spel.

    Varianten en alternatieve spelregels

    Euchre kent een groot aantal varianten of afwijkende spelregels. Dit kan per regio verschillen. Een bekende afgeleide is Bid Euchre, waarbij spelers bieden om te bepalen wie de troef kiest en hoeveel slagen ze denken te winnen. Dit is vergelijkbaar met bridge. In sommige streken, zoals delen van Canada en het Verenigd Koninkrijk, wordt een joker of “Benny” toegevoegd als hoogste troefkaart. Er bestaan ook versies voor drie spelers (Three-Handed Euchre) of grotere groepen tot wel negen deelnemers. Andere variaties gaan over de puntentelling, het verplicht maken van de troef (stick the dealer), het toestaan van meerdere spelers die “alleen” spelen of speciale regels voor zwakke handen (zoals farmer’s hand of ace-no-face).

    Euchre online spelen

    Euchre is ook online te spelen, onder andere via de website Cardgames.io. Hier is het spel omgezet naar een digitale versie met eenvoudige bediening en duidelijke visuele elementen. De ontwikkelaar heeft het spel gebaseerd op de klassieke spelregels, maar met enkele moderne aanpassingen. Zo is er de mogelijkheid om alleen te spelen tegen computergestuurde tegenstanders. De interface is overzichtelijk en toegankelijk voor zowel beginnende als ervaren spelers, zonder dat overbodige functies voor afleiding zorgen. Spelers kunnen direct starten zonder een account of registratie en het spel verloopt automatisch volgens de juiste regels, inclusief het bepalen van de troef, het tellen van slagen en het toepassen van het puntensysteem.

    Euchre online spelen in een nieuw tabblad →

    Veelgestelde vragen over Euchre

    Hoewel de spelregels van Euchre vrij eenvoudig zijn, roept het spel bij beginnende én ervaren spelers soms praktische vragen op. Zeker door de vele regionale varianten kunnen bepaalde begrippen, handelingen of keuzes verwarring veroorzaken. In deze FAQ worden daarom minder bekende, maar vaak gestelde vragen behandeld die tijdens het spelen op tafel kunnen komen.

    Mag ik mijn partner tips geven tijdens het spel?

    Verbale hints of geheime signalen zijn tegen de etiquette van het spel. Licht gesprek is in een informele setting toegestaan, maar elke poging om de partner te beïnvloeden over welke kaart te spelen wordt als valsspelen beschouwd.

    Wat is een ‘farmer’s hand’ bij Euchre?

    Een hand met enkel lage kaarten, zoals negens en tienen, wordt een farmer’s hand genoemd.

    Wanneer mag je kaarten bekijken die al gespeeld zijn?

    Zodra een slag compleet is, mogen de kaarten normaal niet meer ingezien worden. Enkel tijdens het spelen van de slag mag iedereen de gespeelde kaarten bekijken zolang ze op tafel liggen.

    Wat betekent het als iemand ‘next’ roept?

    ‘Next’ is een informele manier om in de tweede biedronde de kleur te kiezen die dezelfde kleur heeft als de open kaart (bijvoorbeeld klaveren als ruiten was afgewezen). Dit komt veel voor in de VS.