Regels van Duizenden
Duizenden is een populair kaartspel dat draait om het verzamelen van combinaties en het behalen van duizend punten. Het spel vereist een goede strategie, maar ook een goed geheugen en een flinke dosis geluk. Het wordt gespeeld met meerdere kaartstokken en minstens twee spelers. Spelers proberen punten te verdienen door setjes kaarten neer te leggen, terwijl kaarten in de hand juist minpunten opleveren. De spelregels zijn toegankelijk, maar bevatten enkele uitzonderingen die het spel extra diepgang geven. Denk bijvoorbeeld aan de speciale rol van jokers en de beruchte schoppenvrouw.
Officiële spelregels van Duizenden downloaden →Uitleg over Duizenden:

Doel van het spel Duizenden
Het kaartspel Duizenden draait om het verzamelen van setjes en het strategisch uitspelen van kaarten, met als ultieme doel om als eerste 1000 punten te behalen. Spelers proberen in opeenvolgende rondes zo veel mogelijk kaarten op tafel te leggen, terwijl ze vermijden om met kaarten in de hand achter te blijven wanneer de ronde eindigt. Positieve punten worden verdiend met uitgespeelde combinaties, terwijl kaarten die men nog in de hand houdt negatieve punten opleveren. De naam van het spel verwijst naar de drempel van 1000 punten die bereikt moet worden om als winnaar uit de bus te komen.
Spelregels van Duizenden
Duizenden wordt gespeeld met twee of meer kaartspellen inclusief jokers, waarbij elke speler dertien kaarten ontvangt. De overige kaarten vormen een gesloten trekstapel, met één open kaart ernaast. Spelers nemen om de beurt een kaart van de gesloten stapel of (onder voorwaarden) de gehele open aflegstapel. Vervolgens proberen ze setjes van drie of meer kaarten te vormen, bestaande uit reeksen (bijvoorbeeld harten zeven, acht en negen) of gelijke waardes (bijvoorbeeld drie vrouwen in verschillende kleuren). Pas wanneer een speler combinaties met minstens 30 punten op tafel heeft gelegd, mag hij tijdens de latere beurten ook de aflegstapel nemen. Elke beurt eindigt met het afleggen van een kaart. Wanneer een speler geen kaarten meer heeft, eindigt de ronde en volgt de puntentelling. Punten worden toegekend op basis van uitgespeelde kaarten. Er worden punten in mindering gebracht voor kaarten in de hand. Het spel wordt voortgezet over meerdere rondes, tot iemand minstens 1000 punten heeft verzameld.
Kaarten en puntentelling
Bij Duizenden heeft elke kaart een vaste puntwaarde. Deze waarde wordt opgeteld wanneer kaarten als geldige setjes zijn uitgespeeld. Deze punten worden dan aan het spelerstotaal toegevoegd zodra een ronde eindigt. Kaarten die op dat moment nog in de hand zitten, worden als negatieve punten afgetrokken. De joker en de schoppenvrouw hebben een uitzonderlijk hoge waarde. Met name de schoppenvrouw die zwaar kan doorwegen in het nadeel van een speler. Om te winnen, moet men dus niet alleen setjes vormen, maar tegelijkertijd ook vermijden dat men met hoge kaarten in de hand blijft zitten. Een aas telt standaard voor 20 punten en jokers tellen voor 25 punten. De schoppenvrouw is 100 punten waard als ze uitgespeeld is, maar telt als 200 minpunten als ze aan het eind van de ronde nog in de hand zit!
| Kaart | Punten op tafel | Minpunten in hand |
|---|---|---|
| 2 t/m 9 | 5 | -5 |
| 10, boer, vrouw en heer | 10 | -10 |
| Aas | 20 | -20 |
| Joker | 25 | -25 |
| Schoppenvrouw | 100 | -200 |
Kaarten delen en startopstelling
Het spel begint met het schudden van twee volledige kaartspellen (inclusief jokers). Elke speler ontvangt dertien kaarten. De overige kaarten vormen een trekstapel in het midden van de tafel, met één open kaart ernaast. Deze open kaart vormt het begin van de aflegstapel. De speler links van de deler begint het spel en kiest tussen het nemen van een gesloten kaart of de bovenste open kaart, op voorwaarde dat hij de aflegkaart onmiddellijk kan gebruiken in combinatie met minstens twee kaarten uit eigen hand (vereist om een geldig setje te vormen). In dat geval moet de volledige aflegstapel worden genomen. Als een speler ervoor kiest een gesloten kaart te nemen, dan eindigt zijn beurt met het afleggen van één kaart. In volgende beurten wordt steeds met de klok mee gespeeld. Bij iedere nieuwe ronde verandert de startspeler, zodat elke speler gelijke kansen krijgt in het verloop van het spel.
Setjes vormen en op tafel komen
Om in het spel te blijven en toegang te krijgen tot extra kaarten, moeten spelers setjes van minstens 30 punten op tafel leggen. Een setje bestaat uit minimaal drie kaarten en kan een reeks zijn in dezelfde soort (bijvoorbeeld ruiten vijf, zes en zeven) of een drieling van dezelfde waarde (zoals drie tienen in verschillende kleuren). Jokers mogen in deze setjes worden gebruikt als vervangers van ontbrekende kaarten, maar ze mogen nooit meer dan de helft van het setje uitmaken. Een speler mag pas gebruikmaken van de aflegstapel wanneer hij eenmaal “op tafel ligt” met 30 punten. Vanaf dat moment mag hij tijdens zijn beurten ook kaarten aanleggen bij eigen setjes of nieuwe setjes vormen. Het schuiven of herschikken van kaarten tussen bestaande combinaties is echter niet toegestaan. Om uit te gaan (dus om de ronde te beëindigen) moet een speler zijn laatste kaart afleggen. Alleen dan wordt de puntentelling uitgevoerd.
Officiële spelregels van Duizenden downloaden
Voor wie de officiële spelregels van Duizenden grondig wil nalezen, zijn deze terug te vinden in het naslagwerk 100 kaart en dobbelspellen. De uitleg over het spel start op pagina 13 van het document en bevat een duidelijke beschrijving van de spelopzet, de bijzondere kaarten, de puntentelling en de voorwaarden om een kaart van de stapel te mogen nemen. Het bestand is als bijlage toegevoegd. Het gaat om de Nederlandstalige officiële spelregels van Duizenden.
Hoe speel je Duizenden?
Duizenden is een kaartspel dat uit meerdere rondes bestaat. Het spel begint eenvoudig, maar het wordt complexer zodra spelers combinaties beginnen uit te leggen en je tactisch moet omgaan met de stapels. Door een vaste spelstructuur te volgen, blijft het verloop overzichtelijk en eerlijk.
De kaarten worden gedeeld en klaargelegd
Elke speler krijgt 13 kaarten, ongeacht het aantal deelnemers. De resterende kaarten vormen een gesloten trekstapel op tafel. De bovenste kaart van deze stapel wordt opengedraaid en vormt het begin van de aflegstapel.
De startspeler begint door een kaart te pakken
De speler links van de deler start de ronde en kiest of hij de open kaart van de aflegstapel neemt of een gesloten kaart van de trekstapel. De open kaart mag enkel worden genomen als deze direct in een setje kan worden gebruikt met minstens twee eigen kaarten. Wordt de open kaart gekozen, dan moet de hele aflegstapel erbij worden genomen.
Setjes worden gevormd en neergelegd
Spelers mogen pas kaarten op tafel leggen als hun combinaties samen minstens 30 punten waard zijn. Een setje bestaat uit drie of meer opeenvolgende kaarten van dezelfde soort of drie kaarten met dezelfde waarde in verschillende soorten. Jokers mogen in setjes worden gebruikt, maar mogen nooit de meerderheid van de kaarten uitmaken.
Na elke beurt wordt een kaart afgelegd
De speler sluit zijn beurt af door een kaart op de aflegstapel te leggen. Er mag geen schoppenvrouw worden afgelegd, tenzij het de laatste kaart is in de eindbeurt. De bovenste kaart van de aflegstapel is zichtbaar en speelt een belangrijke rol in het vervolg van het spel.
Spelers mogen kaarten aanleggen bij eigen setjes
Zodra een speler “op tafel ligt”, mag hij tijdens zijn beurten kaarten aanleggen aan eigen combinaties. Dit helpt om kaarten kwijt te raken en negatieve punten te vermijden. Aangelegde kaarten tellen mee als pluspunten bij de puntentelling.
De ronde eindigt zodra een speler uit is
Een speler is uit wanneer hij geen kaarten meer in de hand heeft, mits hij de laatste kaart heeft afgelegd. In sommige varianten moet ook bij het uitgaan nog een kaart op de aflegstapel worden gelegd. Daarna worden de punten van alle spelers geteld.
Punten worden opgeteld en afgetrokken
De uitgespeelde kaarten op tafel tellen als pluspunten, afhankelijk van hun waarde. Kaarten die nog in de hand zijn, worden in mindering gebracht op het totaal. Wie als eerste 1000 of meer punten bereikt, wint het spel.
Varianten en alternatieve regels bij Duizenden
Duizenden wordt in veel huiskamers met kleine aanpassingen gespeeld, wat leidt tot diverse varianten en uiteenlopende interpretaties van de spelregels. Zo kiezen sommige spelers ervoor om de aas uitsluitend als hoge kaart te gebruiken, terwijl anderen deze ook als lage kaart toelaten bij het maken van reeksen. Ook de joker wordt niet altijd op dezelfde manier ingezet. Andere veelvoorkomende afwijkingen betreffen het wel of niet verplicht moeten afleggen bij het uitgaan en het gebruik van de schoppenvrouw als reguliere kaart. Verder bestaan er huisregels waarbij spelers punten krijgen voor bijzondere combinaties of waarbij de puntendrempel voor winst wordt verhoogd naar bijvoorbeeld 1500. Het is in ieder geval belangrijk om voor het begin van het spel alle regels goed op een rijtje te zetten, zodat er later geen verwarring ontstaat. Daarom is het een goed idee om de officiële spelregels voor Duizenden te downloaden en af te drukken.
Benodigdheden om Duizenden te spelen
Om Duizenden te kunnen spelen, is niet veel materiaal vereist. Een goede voorbereiding zorgt voor een vlot en aangenaam spelverloop. Omdat het spel vaak meerdere rondes duurt, is het handig om alles overzichtelijk en correct klaar te zetten. De kaarten moeten goed gemengd zijn, er moet voldoende plaats zijn voor elke speler om combinaties uit te leggen en het bijhouden van de scores gebeurt best op een centrale plek. Het aantal kaartspellen dat nodig is, hangt af van het aantal deelnemers. Dit is iets wat van tevoren moet worden ingeschat.
Twee volledige kaartspellen inclusief jokers (bij meer dan vier spelers: drie spellen)
Een vel papier of scoreblok om de punten bij te houden
Een pen of potlood
Een ruime tafel met voldoende zitplaatsen
Minimaal twee spelers, bij voorkeur vier tot zes
Veelgestelde vragen over Duizenden
Duizenden is een kaartspel dat op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, maar door specifieke regels en uitzonderingen toch vaak vragen oproept. Vooral het gebruik van jokers, het omgaan met de schoppenvrouw en het vormen van geldige setjes zorgen voor verwarring bij beginnende spelers. Daarom beantwoorden we hieronder een aantal veelgestelde vragen die helpen om onduidelijkheden weg te nemen. Deze vragen zijn bedoeld om zowel het spelverloop als de interpretatie van bijzondere situaties te verduidelijken.
Mag een joker elke kaart vervangen in een setje?
Ja, een joker mag als vervanger van eender welke kaart in een setje gebruikt worden. De voorwaarde is wel dat gewone kaarten in de meerderheid blijven.
Mag een setje bestaan uit twee jokers en één gewone kaart?
Nee, dat is niet toegestaan. Een setje mag nooit voor de helft of meer uit jokers bestaan.
Kan een aas als 1 en als hoogste kaart gebruikt worden in een reeks?
Nee, de aas moet één vaste positie krijgen in een reeks: óf als laagste kaart, óf als hoogste kaart.
Mag je kaarten verschuiven tussen verschillende setjes op tafel?
Nee, zodra de kaarten zijn neergelegd, blijven ze vastliggen in hun oorspronkelijke combinatie. Herschikken is hierbij niet toegestaan.
Wat gebeurt er als je een schoppenvrouw wilt afleggen?
Dat mag niet. De schoppenvrouw mag enkel in een geldig setje worden uitgespeeld en dus niet als aflegkaart.
Mag je kaarten uit een setje terugnemen om te gebruiken in een ander setje?
Nee, kaarten die eenmaal op tafel liggen mogen niet meer van plaats veranderen of opnieuw in andere combinaties gebruikt worden.
Wat moet je doen als je nog maar één kaart hebt?
Je moet dat kenbaar maken door bijvoorbeeld op tafel te kloppen of “laatste kaart” te zeggen.
