Spelregels van Beverbende
Beverbende is een populair kaartspel dat spelers uitdaagt op het vlak van geheugen, inzicht en timing. In dit tactische spel draait alles om het verkrijgen van de laagst mogelijke score door slim te ruilen en de juiste kaarten te onthouden. Het spel is geschikt voor jong en oud en kent eenvoudige basisregels, maar biedt toch voldoende diepgang om ook gevorderde spelers te boeien. Bijzonder aan Beverbende zijn de speciale Kracht-kaarten, die het spelverloop onverwachts kunnen veranderen. Het spel kent meerdere speelvarianten en kan zowel in korte rondes als langere sessies gespeeld worden. Het blijft in ieder geval verrassend tot het einde.
Spelregels van Beverbende downloaden →Uitleg over Beverbende:

Doel van het kaartspel Beverbende
Het doel van Beverbende is om aan het einde van het spel zo weinig mogelijk punten te hebben. Iedere speler beschikt over vier gesloten kaarten die gedurende het spel gedeeltelijk kunnen worden bekeken, geruild of vervangen. Door strategisch gebruik te maken van deze mogelijkheden — en door goed te onthouden welke kaarten waar liggen — proberen spelers hun puntentotaal zo laag mogelijk te houden. Het is daarbij van belang om op het juiste moment actie te ondernemen, bijvoorbeeld door kaarten te wisselen of een ronde te beëindigen als men denkt een voordelige hand te hebben. De speler met de laagste totaalscore na de afgesproken spelduur of aantal rondes wordt uiteindelijk uitgeroepen tot winnaar.
Spelregels van Beverbende
Beverbende is een kaartspel voor 2 tot 6 spelers. Het spel draait om geheugen, tactiek en slim gebruik van speciale kaarten. Elke speler krijgt vier gesloten kaarten, waarvan slechts twee kort bekeken mogen worden. Tijdens het spel wisselen de spelers kaarten met het doel een zo laag mogelijke score te behalen. Door slim te spelen en gebruik te maken van zogeheten Kracht-kaarten, proberen zij hun hand te optimaliseren. Zodra een speler denkt dat hij de laagste score heeft, kan hij het spel beëindigen, waarna de puntentelling plaatsvindt. Wie na meerdere rondes de laagste totaalscore heeft, wint het spel.
Spelvoorbereiding en opstelling van de kaarten
Voor aanvang van het spel worden alle kaarten goed geschud. Elke speler ontvangt vier gedekte kaarten, die in een horizontale rij voor zich op tafel worden gelegd zonder ze te bekijken. De overgebleven kaarten vormen een gedekte trekstapel in het midden van de tafel. De bovenste kaart van deze stapel wordt opengelegd en vormt de aflegstapel. Indien deze kaart een Kracht-kaart is, wordt ze opnieuw in de stapel geschud en vervangen door een andere kaart. Elke speler mag vervolgens de twee buitenste kaarten kort bekijken om een eerste idee te krijgen van de waarde van hun hand. Het is belangrijk om deze informatie goed te onthouden, want tijdens het verdere verloop van het spel blijven de meeste kaarten gesloten. Er wordt pen en papier klaargelegd om de scores van elke speler per ronde bij te houden.
Verloop van een speelbeurt
Het spel begint bij de speler links van de deler en verloopt met de klok mee. In elke beurt heeft een speler twee opties: ofwel een kaart nemen van de open aflegstapel, ofwel blind trekken van de gedekte trekstapel. Een kaart van de aflegstapel moet altijd direct worden gebruikt om één van de vier gesloten kaarten te vervangen, waarbij de vervangen kaart open op de aflegstapel wordt gelegd. Als een kaart van de trekstapel wordt genomen, zijn er meerdere mogelijkheden: de kaart kan direct worden gebruikt als vervanging van een kaart, afgelegd worden zonder vervanging of — indien het een Kracht-kaart is — gespeeld worden volgens de bijbehorende actie. De speler moet dus voortdurend inschatten welke kaarten hij bezit en of het slim is te ruilen of niet. Het geheugen speelt hierin een grote rol, want een foutieve ruil kan leiden tot een hogere score.
Kracht-kaarten en hun werking
Beverbende bevat drie soorten Kracht-kaarten: Spiek, Wissel en Trek-2. Deze kaarten geven de speler extra mogelijkheden wanneer ze getrokken worden van de trekstapel. De Spiek-kaart laat toe om één van de eigen gesloten kaarten te bekijken, wat handig is om het geheugen op te frissen. De Wissel-kaart biedt de kans om blind een kaart te wisselen met een andere speler, zonder dat één van beide kaarten bekeken wordt. De Trek-2-kaart geeft de speler de mogelijkheid om twee extra kaarten te trekken, met de optie om er één te gebruiken. Deze speciale kaarten zorgen voor onverwachte wendingen en kunnen een beslissende invloed hebben op de uitkomst van het spel.
Einde van de ronde en puntentelling
Wanneer een speler denkt dat hij een lage totaalscore voor zich heeft liggen, mag hij aan het einde van zijn beurt “Beverbende” roepen of op tafel kloppen. Dit luidt de laatste ronde in: elke andere speler krijgt nog één beurt. Daarna worden alle kaarten opengelegd. Kracht-kaarten worden vervangen door kaarten van de trekstapel totdat geen Kracht-kaarten meer zichtbaar zijn. Vervolgens worden de punten van de vier kaarten per speler opgeteld. Elke cijferkaart telt voor haar nominale waarde. De speler met het laagste puntentotaal wint de ronde. De score wordt genoteerd, waarna het spel opnieuw kan beginnen met een nieuwe deler. Het spel eindigt wanneer een vooraf afgesproken aantal rondes is gespeeld, een tijdslimiet is bereikt of een speler een bepaald puntentotaal (bijvoorbeeld 100) heeft overschreden. Wie over alle rondes heen de laagste totaalscore heeft, wordt tot winnaar uitgeroepen.
Officiële spelregels van Beverbende downloaden
Wie op zoek is naar de officiële spelregels van Beverbende kan deze eenvoudig hier downloaden of vindt ze terug in het officiële Beverbende-bordspel. De spelregels van Beverbende worden hier aangeboden in een overzichtelijk document. Dit document bevat alle informatie die nodig is om het spel correct en volgens de bedoelde opzet te spelen. De officiële regels zijn vooral handig wanneer spelers twijfelen over een specifieke spelregel of wanneer het spel wordt gespeeld met nieuwe deelnemers die de regels nog niet kennen.
Hoe speel je Beverbende?
Beverbende is eenvoudig te leren, maar vergt een scherp geheugen en doordachte keuzes. Het spelverloop bestaat uit een reeks vaste stappen die telkens herhaald worden tot de ronde eindigt.
Deel de kaarten uit
Schud de kaarten en geef elke speler vier kaarten, die gesloten in een rij voor zich worden gelegd. De rest vormt de trekstapel, met daarnaast één open kaart als begin van de aflegstapel. Alleen de twee buitenste kaarten van elke speler mogen kort bekeken worden.
Bepaal de startspeler
De speler links van de deler begint, daarna volgt het spel met de klok mee. Elke beurt bestaat uit het trekken van een kaart van de trekstapel of de aflegstapel. Een getrokken kaart moet worden gebruikt of direct afgelegd.
Speel tactisch met de kaarten
Bij het trekken van een cijferkaart kan deze worden geruild met één van je gesloten kaarten. Je mag die gesloten kaart dan niet bekijken, tenzij het een speciale actie betreft. Het doel is om je vier kaarten zo laag mogelijk te houden.
Gebruik de Kracht-kaarten slim
Kracht-kaarten zoals Spiek, Wissel of Trek-2 kunnen extra informatie of beurten opleveren. Ze mogen alleen worden gebruikt als ze van de trekstapel worden getrokken. Nadat hun werking is toegepast, worden ze op de aflegstapel gelegd.
Roep “Beverbende” voor de eindfase
Als een speler denkt dat hij een lage score heeft, mag hij de ronde beëindigen. Alle andere spelers krijgen dan nog één beurt. Daarna worden alle kaarten onthuld en de punten opgeteld.
Tel de punten op en noteer ze
Kracht-kaarten worden vervangen door nieuwe kaarten van de trekstapel. De totale waarde van de vier overgebleven kaarten bepaalt de score van de speler. Wie na meerdere rondes het minst aantal punten heeft verzameld, wint het spel.
Speelvarianten en aanpassingen voor kinderen
Beverbende is geschikt voor spelers vanaf zes jaar, maar kan eenvoudig worden aangepast voor jongere of minder ervaren spelers. Een veelgebruikte variant is om de twee buitenste kaarten tijdens het hele spel open te laten liggen, zodat het geheugen minder zwaar wordt belast. Ook kan ervoor gekozen worden om bepaalde Kracht-kaarten weg te laten of slechts één soort toe te voegen, waardoor het spel overzichtelijker blijft voor jonge kinderen of tijdens een eerste kennismaking met het spel.
Tip: ontdek ook de andere leuke spellen om met kinderen te spelen, zoals Boonanza of Camel Up.
Beverclan: de uitbreiding op Beverbende
Voor wie niet genoeg krijgt van Beverbende, is Beverclan een ideale uitbreiding. Het spel introduceert nieuwe spelelementen zoals de beverburcht, waarin spelers kaarten verzamelen in een vaste structuur van vijf plaatsen. In tegenstelling tot Beverbende draait Beverclan niet om het vermijden van punten, maar net om het verzamelen van zo veel mogelijk punten en het vormen van setjes: drie of vier gelijke kaarten leveren bonuspunten op en vijf gelijke kaarten betekent zelfs een directe overwinning. Ook bevat het spel nieuwe actiekaarten waarmee spelers bijvoorbeeld kaarten mogen omdraaien of verwijderen. Beverclan is zowel zelfstandig te spelen als te combineren met kaarten uit Beverbende.
Veelgestelde vragen over Beverbende
Tijdens het spelen van Beverbende kunnen er praktische vragen ontstaan. Wat gebeurt er als de trekstapel op is? Mogen kaarten altijd worden bekeken? En hoe zit het met de speciale Kracht-kaarten? Omdat het spel eenvoudig oogt, maar toch verrassend tactisch is, is een extra woordje uitleg op zijn plaats.
Mag je je eigen kaarten opnieuw bekijken tijdens het spel?
Nee, je mag je eigen kaarten niet opnieuw bekijken tijdens het spel. Alleen aan het begin mag je kort de twee buitenste kaarten bekijken. Daarna moet je vertrouwen op je geheugen.
Wat doe je als de trekstapel op is?
Als de trekstapel leeg is, wordt de aflegstapel geschud tot een nieuwe trekstapel. De bovenste kaart van de nieuwe stapel wordt dan opengelegd als nieuwe aflegstapel. Kracht-kaarten mogen hiervoor niet gebruikt worden.
Moet je een kaart van de trekstapel gebruiken?
Nee, een kaart van de trekstapel mag ook direct worden afgelegd. Behalve als het een Kracht-kaart is, dan moet de actie uitgevoerd worden. Daarna leg je de kaart op de aflegstapel.
Wat als je per ongeluk een verkeerde kaart vervangt?
Een foutieve vervanging hoort bij het spel. Je moet de vervangende kaart aanvaarden, ook als dat je score verhoogt. Tactiek en geheugen zijn nu eenmaal cruciaal bij Beverbende.
Mogen Kracht-kaarten ook gebruikt worden als je ze trekt van de aflegstapel?
Nee, Kracht-kaarten werken alleen als je ze blind van de trekstapel trekt. Als je een Kracht-kaart neemt van de aflegstapel, functioneert deze als een gewone kaart zonder effect. In dat geval telt ze ook niet mee als actie.
Mag je tijdens je beurt ook passen?
Nee, je moet altijd een actie uitvoeren: een kaart trekken en daar iets mee doen. Je mag dus niet gewoon je beurt overslaan. Wel kun je een getrokken kaart meteen afleggen zonder effect.
Wanneer eindigt een ronde precies?
Een ronde eindigt wanneer een speler “Beverbende” roept of op tafel klopt aan het einde van zijn beurt. Daarna krijgt elke andere speler nog één beurt. Vervolgens worden de kaarten opengelegd en de punten geteld.
Hoeveel rondes speel je per spel?
Dat bepaal je zelf. Je kunt een vast aantal rondes afspreken, een tijdslimiet hanteren of spelen tot iemand 100 punten heeft. De speler met de laagste totaalscore wint.
Kun je Beverbende ook met z’n tweeën spelen?
Ja, Beverbende is prima speelbaar met twee spelers. Het spel is dan wel iets minder interactief, maar maak je geen zorgen: het blijft tactisch uitdagend. De regels blijven ongewijzigd.
